Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

PRZYJMOWANIE I ROZPATRYWANIE SKARG I WNIOSKÓW PACJENTÓW

Skargi i wnioski mogą być kierowane do Zespołu pisemnie, faxem, pocztą elektroniczną lub ustnie: osobiście i telefonicznie.

  1. Skargi/wnioski  składane  na  piśmie   w   ZLO   i    wpisane   do   Książki    Skarg  i Wniosków przekazywane są do rozpatrzenia przez Dyrektora. Przekazania poprzez Kancelarię SZPZLO przy ul. Krypskiej 39 dokonuje Kierownik ZLO, do którego wpłynęła skarga. nie później niż 7 dni od otrzymania skargi, czy wniosku.
  2. Skargi/wnioski składane w Kancelarii SZPZLO przekazywane są bezpośrednio do Dyrektor.
  3. Skargi/wnioski pisemne w tym przesyłane drogą elektroniczną przy pomocy e-mail są rozpatrywane przez osoby wskazane przez Dyrektora lub przez Komisję Skarg i wniosków. Wskazana osoba ewidencjonuje skargę. Rejestr znajduje się w Dziale Marketingu przy ul. Krypskiej 39. Proces wyjaśniania skargi/wniosku polega na zebraniu przez osobę odpowiedzialną za rozpatrzenie skargi/wniosku, albo przez Przewodniczącego Komisji Skarg i Wniosków niezbędnych informacji i wyjaśnień w formie pisemnej od osób, których skarga dotyczy, a także ich przełożonych.
    • skargi/wnioski nie zawierające danych identyfikujących osobę skarżącą pozostawia się bez rozpoznania;
    • jeżeli z treści  skargi/wniosku nie  można  rozpoznać  jej  przedmiotu  wzywa   się  osobę wnoszącą   skargę/wniosek  do  złożenia  w  terminie  7  dni  od dnia otrzymania wezwania wyjaśnienia zarzutów z pouczeniem, że  nie  usunięcie braków spowoduje nie rozpatrzenie skargi/wniosku;
    • w  razie  konieczności  udzielenia  odpowiedzi  na  skargę /wniosek  instytucjom  (np.  NFZ, Ministerstwo  Zdrowia,  Biuro  Polityki  Zdrowotnej)  do  których  została również  złożona skarga/wniosek,  dokumentacja  ewidencjonowana   jest   pod tym  samym  numerem w Rejestrze Skarg i Wniosków;
    • Skargi/wniosk i otrzymane  na  piśmie  w  tym  drogą  elektroniczną  rozpatrywane są bez zbędnej  zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od daty jej otrzymania. Odpowiedź udzielana jest w formie pisemnej.
  4. Skargi oraz wnioski składane bezpośrednio w ZLO ustnie lub telefonicznie rozpatruje Kierownik Kierownik ZLO lub Pielęgniarka/Położna Koordynująca lub osoba wyznaczona przez Dyrektora. Skarga lub wniosek rozpatrywana jest bezzwłocznie. Odpowiedź udzielana jest ustnie.

SPOSÓB PRZYJMOWANIA PACJENTÓW

Zapisy na porady i wizyty, także domowe

1. Na wizytę do lekarza pacjent ma prawo zapisać się w godzinach  pracy  rejestracji. Istnieje również możliwość rejestracji on-line poprzez Portal Pacjenta.

2. Świadczenia udzielane są w możliwie najkrótszym terminie.

3. Zapisy odbywają się telefonicznie, osobiście lub przez osoby trzecie, wg kolejności zgłoszeń:

   a). Do lekarza POZ:

  • na dzień bieżący z podaniem godziny wizyty/porady,
  • z wyprzedzeniem na określony termin, z podaniem daty i godziny wizyty/porady,
  •  na wizytę domową w POZ na dzień bieżący przyjmowane są z przyczyn organizacyjnych,  w godzinach  rannych,
  • na termin wizyty domowej w trybie planowanym zapisy prowadzi się w porozumieniu  z lekarzem prowadzącym i realizuje  z zachowaniem jak najkrótszego terminu.

   b. Do lekarzy specjalistów, stomatologów, rehabilitacji, opieki psychiatrycznej:

  • pacjenci zapisywani  są  w kolejności zgłoszeń, jeśli świadczenie nie może być udzielone w dniu zgłoszenia, termin  jego realizacji jest uzgadniany z pacjentem w rejestracji, następnie pacjent umieszczony jest na liście oczekujących,
  • gdy termin wizyty w poradni specjalistycznej jest odległy pacjent jest informowany o możliwości skorzystania z porady specjalisty w innych placówkach mających umowę z NFZ,
  • w  przypadku  zaistnienia   nieprzewidzianych  okoliczności,   które   uniemożliwią   realizację  świadczenia   w  terminie ustalonym, pacjent jest informowany o zmianie terminu - telefonicznie.

4. Lekarz  podczas bieżącej wizyty ustala termin wizyty kontrolnej pacjentowi objętemu stałym leczeniem.

5. W przypadku nieobecności lekarza  pacjent zostaje poinformowany o sposobie zorganizowania  opieki   

     w tym okresie.

6. W  przypadku  zaistnienia  nieprzewidzianych  okoliczności,   które  uniemożliwią  realizację  

    świadczenia  w  terminie ustalonym, pacjenta informuje się  o zmianie terminu -  telefonicznie.

 

Zasady potwierdzania prawa do świadczeń zdrowotnych

Prawo pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych przez NFZ jest potwierdzane  następujący sposób:

1. Na podstawie numeru PESEL za okazaniem przez pacjenta dokumentu tożsamości, np.:

  • dowodu osobistego lub paszportu lub  prawa jazdy
  • w przypadku osoby, która nie ukończyła 18 r.ż.: legitymacji szkolnej lub legitymacji studenckiej;

2.  Za okazaniem jednego z nadal obowiązujących papierowych dokumentów potwierdzających  ubezpieczenie m.in. legitymacja emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy, aktualne  zaświadczenie z Urzędu Pracy;

3.  Poprzez złożenie pisemnego oświadczenia o prawie do świadczeń.

Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej  jest potwierdzane za pomocą systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) po podaniu nr PESEL.

W przypadku niepotwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej w systemie eWUŚ, świadczeniobiorca po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość może przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniobiorca może złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym mu prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, które winno zawierać klauzulę następującej treści: "Posiadam prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych" (druki oświadczeń znajdują się w przychodni).

W stanach nagłych lub w przypadku, gdy ze względu na stan zdrowia nie jest możliwe złożenie oświadczenia, świadczenie opieki zdrowotnej zostaje udzielone pomimo braku potwierdzenia prawa do świadczeń.

W takim przypadku osoba, której udzielono świadczenia, jest obowiązana do przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń albo złożenia oświadczenia:

  • w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej,
  • w terminie 7 dni od dnia zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym,

pod rygorem obciążenia tej osoby kosztami udzielonych jej świadczeń (art. 50 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

Przez stan nagły (stan nagłego zagrożenia zdrowotnego) należy rozumieć stan polegający na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała lub utrata życia, wymagający podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia.

Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.).

 

Zasady  zapisu  na  listę  oczekujących

Lista oczekujących – jest listą osób, zgłaszających się do przychodni z danym problemem zdrowotnym, którym nie udzielono świadczenia opieki zdrowotnej w dniu zgłoszenia.

1. Przyjęcia pacjentów odbywają się zgodnie z kolejnością wpisów na w/w liście, a przyspieszenie  przez  przesunięcie na liście może być spowodowane tylko względami medycznymi.

2. Wpisu na listę oczekujących dokonuje się na bieżąco, w dniu zgłoszenia pacjenta, w dniach i godzinach pracy przychodni.

Przy zapisie uwzględnia się 2 kategorie medyczne pacjentów:

  • „przypadek pilny ”– jeśli istnieje konieczność pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę  procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia.
  • „przypadek stabilny ”– to pacjent, który nie znajduje się w stanie wymagającym nagłej interwencji medycznej i nie został zaliczony do przypadków pilnych.

Na liście oczekujących świadczeniodawca ma obowiązek odnotować m.in. imię i nazwisko pacjenta, numer PESEL, miejsce zamieszkania, numer telefonu, a także rozpoznanie lub powód przyjęcia  i planowany termin udzielenia świadczenia.

Obowiązkiem świadczeniodawcy jest poinformowanie pacjenta o planowanym terminie udzielenia świadczenia i o każdej zmianie tego terminu, jak również przyczynie zmiany. Dlatego tak ważne jest podanie świadczeniodawcy aktualnych danych kontaktowych, tj. właściwego adresu do korespondencji, numeru telefonu, czy adresu poczty elektronicznej.

W przypadku zakończenia wykonywania umowy o udzielanie świadczeń przez świadczeniodawcę, u którego pacjent był wpisany na listę oczekujących, można w celu uzyskania danego świadczenia wpisać się na listę oczekujących prowadzoną przez innego świadczeniodawcę.

W przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania świadczeniodawcy zobowiązani są do udzielania świadczeń  bez względu na postać skierowania przedłożonego przez pacjenta. Skierowania (papierowe i elektroniczne) wystawione przed 8.01.2021 zachowują ważność. (Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 15 kwietnia 2019 r. w sprawie skierowań wystawianych w postaci elektronicznej w Systemie Informacji Medycznej (Dz. U. z 2019 poz. 711, z późn. zm.).

Podczas obowiązywania stanu epidemii, możliwe jest przedłożenie świadczeniodawcy przez pacjenta podstawowych informacji zawartych w e-skierowaniu oraz klucza dostępu do e-skierowania albo numeru identyfikującego skierowanie albo łącznie kodu dostępu do e-skierowania oraz numeru PESEL. W takim przypadku pacjent może przekazać te dane np. za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, jednocześnie składając oświadczenie o niedokonaniu zgłoszenia w celu udzielenia świadczenia zdrowotnego u innego świadczeniodawcy na podstawie tego e-skierowania (§ 20 ust. 6 i 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 poz. 2316 z późn. zm.)

Ważne! Jeśli  pacjent nie może stawić się w wyznaczonym terminie lub rezygnuje z udzielenia świadczenia, musi poinformować o tym świadczeniodawcę w możliwie najkrótszym terminie. W przypadku  niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia świadczeniobiorca zostanie skreślony z listy oczekujących, chyba że uprawdopodobni, że niezgłoszenie się nastąpiło z powodu siły wyższej. Jeżeli pacjent chce, aby świadczeniodawca przywrócił go na listę oczekujących należy złożyć wniosek o przywrócenie niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia oraz podać powód niezgłoszenia się. Należy skontaktować  się ze świadczeniodawcą także w przypadku, gdy stan zdrowia pacjenta ulega zmianie i gdy zaistnieje potrzeba wcześniejszego niż w ustalonym terminie udzielenia świadczenia. Wówczas lekarz może podjąć decyzję o zmianie kategorii medycznej i wyznaczyć nowy, wcześniejszy termin udzielenia świadczenia. Gdy pacjent chce zmienić miejsce leczenia, powinien poinformować o tym fakcie dotychczas wybranego świadczeniodawcę o rezygnacji z kolejki. Jeżeli świadczeniobiorca tego nie zrobi, blokuje innym pacjentom możliwość uzyskania w tym czasie świadczenia.

W celu otrzymania danego świadczenia można wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących u jednego świadczeniodawcy.

Uprawnienia do korzystania  ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością

Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach (na podstawie komunikatu NFZ) mają:

  • osoby z tytułem "Zasłużony Honorowy Dawca Krwi";
  • osoby z tytułem "Zasłużony Honorowy Przeszczepu";
  • dawcy krwi, którzy oddali co najmniej 3 krotnie krew lub jej składniki, w tym osocze po chorobie COVID-19 w czasie stanu zagrożenia epidemiologicznego lub stanu epidemii;
  • inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci;
  • kobiety w ciąży; 
  • świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu;
  • osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby;
  • uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani, których ustalony uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%;
  • żołnierze zastępczej służby wojskowej;
  • żołnierze zawodowi w przypadku korzystania ze świadczeń w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanych;
  • żołnierze pełniący terytorialną służbę wojskową w przypadku korzystania ze świadczeń w podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest Minister Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanych;
  • cywilne niewidome ofiary działań wojennych;
  • działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych;
  • osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Osoby te mają prawo do realizacji świadczenia:

  • w dniu zgłoszenia;
  • innym uzgodnionym terminie poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy oczekujących;
  • w terminie nie późniejszym niż w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia w przypadku wizyt u specjalisty.

Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej nie oznacza:

  • prawa swobodnego wyboru konkretnego lekarza specjalisty czy lekarza udzielającego świadczeń w szpitalu,
  • prawa obowiązującego jedynie przy pierwszorazowej wizycie celem udzielania świadczenia - prawo to winno być respektowane każdorazowo, chyba że jego terminowość wynika z indywidualnego procesu leczenia ustanowionego przez lekarza prowadzącego,
  • prawa do pierwszeństwa w kolejce do rejestracji na dane świadczenie medyczne - pierwszeństwo w kolejce do „okienka rejestracyjnego”, stanowi indywidualną normę wynikającą z regulaminu danego podmiotu leczniczego.

Pion działalności podstawowej - medycznej

Zakłady Lecznictwa Otwartego:

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Saska 61, tel. 22 617-30-01

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Abrahama 16, tel. 22 671-24-71

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Ostrołęcka 4, tel. 22 810-20-42

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Kickiego 24, tel. 22 810-54-14, 22 810-41-71

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Grochowska, 339 tel. 22 870-43-83

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Ateńska 4, tel. 22 617-32-96

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Ostrzycka 2/4, tel. 22 813-27-82

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Sygietyńskiego 3, tel. 22 810-04-42

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Korytnicka 42/44, tel.22 810-20-42, 22 810-70-35

Zakład Lecznictwa Otwartego ul. Styrska 44, tel. 22 610-72-52, 22 610-46-90

Poradnia Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży ul. Styrska 44, tel. 22 810-44-36

Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży ul. Styrska 44, tel. 22 810-80-78

Centrum Zdrowia Psychicznego

Poradnia Zdrowia Psychicznego dla dorosłych ul. Styrska 44, tel. 22 617-56-82,22 616-39-34

Oddział Dzienny Psychiatryczny ul. tel. Styrska 44, 22 617-41-34

Zasady udostępniania dokumentacji medycznej

W SZPZLO Warszawa Praga Południe udostępnianie dokumentacji medycznej odbywa się zgodnie z obowiązującą procedurą wg opracowanej Instrukcji udostępniania dokumentacji medycznej:

1. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego  przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta.

2. Po śmierci pacjenta, prawo wglądu w dokumentację medyczną ma osoba upoważniona przez pacjenta  za życia, lub osoba,  która  w  chwili  zgonu  pacjenta  była  jego  przedstawicielem ustawowym.  

Dokumentacja  medyczna  jest udostępniana także osobie bliskiej chyba, że  udostepnieniu sprzeciwi się  inna osoba bliska lub sprzeciwił się temu pacjent za życia, z zastrzeżeniem w ust. 2a i 2b art. 26.

3. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

  • do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w siedzibie podmiotu  udzielającego świadczeń zdrowotnych z możliwością wykonania notatek lub zdjęć;
  • poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruku;
  • przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru z zastrzeżeniem zwrotu na żądanie  organów władzy publicznej lub sądów;
  • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
  • na informatycznym nośniku danych.

 4. Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 ust.1 pkt 2 i 5 oraz ust.3 podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę.

5. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w art. 27 pkt 2 i 5 ustala podmiot  udzielający świadczeń zdrowotnych. W SZPZLO Warszawa Praga Południe koszt jednej  strony:  

  •  kserokopii dokumentacji medycznej wynosi 0,50 zł.
  •  wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej wynosi  14,38 zł.

6. Opłaty nie pobiera się w przypadku udostępniania dokumentacji medycznej:

  • pacjentowi albo jego przedstawicielowi ustawowemu po raz pierwszy w żądanym zakresie  i w sposób, o którym mowa w art.27 ust.1 pkt 2 i 5 oraz ust.3:
  • w związku z postępowaniem przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach  medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1.
  • udostępniania dokumentacji do celów emerytalnych i rentowych.

Podstawa prawna Instrukcji udostępniania dokumentacji medycznej:

  • Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia  6 listopada 2008 (Dz.U. z 2023 r. poz.  1545, 1675, 1692, 1972 art. 26, 27, 28);
  • Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów i zakresu  dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz.U. z 2022 r. poz. 1304 ze zm.);
  • Ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.);
  • Ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi  (Dz.U. z 2023 r  poz. 1284, 909, 1938).                
  • Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29.09.2023 r. w sprawie obowiązkowych szczepień  ochronnych (tekst jedn. Dz.U. z 2023r., poz. 2077 ze zm.).

Metryka

Rejestr zmian

Rozwiń

Rejestr zmian

Data publikacji

Osoba